بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

نیمی از جمعیت جهان، یعنی چیزی در حدود 3.8 میلیارد نفر، از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. مردم به طور روزانه بیش از 2 ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانند. این آمارها نشان می‌دهند که چه بستر عظیمی برای بازاریابی و کسب درآمد در شبکه های اجتماعی نهفته است. به همین دلیل، بسیاری از کسب و کار از «بازاریابی شبکه های اجتماعی» استفاده می‌کنند تا بتوانند در زمین حاصلخیز رسانه های اجتماعی، محصولات خود را کشت کنند و به درآمدزایی برسند. در این بررسی به اهمیت و نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی می‌پردازیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

پیش از شروع و پرداختن به تکنیک‌ها و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است به تعریف آن بپردازیم. به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.

اما اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید.

مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

انواع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد که بسته به اهداف شرکت تدوین می‌شوند. در این بخش به بررسی و توضیح انواع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

درکنار پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، می‌توان روش‌های مختلفی هم برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفت. انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی
  • جذب فالوئر
  • مشارکت در فروم ها
  • گرفتن نقد و بررسی محصولات از مشتریان

برای آنکه نتیجه کاملی از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دریافت کنید، باید در همه انواع آن سرمایه‌گذاری داشته باشید. البته هرکدام از آن‌ها در جای خود و در زمان لازم باید مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال اینفلوئنسر مارکتینگ برای گسترش برند و جذب مخاطب جدید روش مؤثری است اما اگر از قبل محتوای جذابی در صفحه خود نداشته باشید، نمی‌توانید فالوئر زیادی از طریق اینفلوئنسرمارکتینگ جذب کنید.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *